10 Haz 2015

ÜÇ PEYNİRLİ ANNE POĞAÇASI

POĞAÇA

Son zamanlarda çocukluk anılarımdan bahsettiğim tarifler sıklaştıkça, her tarifte farklı bir anım aklıma gelmeye başladı. 

Evde, 'anne bize poğaça yap' diye çığlık atan iki küçük çocuk olarak, 
annemin peynirli, mayasız poğaçalarını ablamla çok severdik, bize poğaça yapması için evi inletirdik, bazen amacımıza ulaşır bazen de ulaşamadan sessizliğe bürünürdük.

En fazla tezgah yüksekliğindeki boyumla annemin poğaça yapışını büyük merakla hiç sesimi çıkartmadan izler, fırına giren poğaçaların kızarışını film izler gibi izlerdim. Fırından çıkar çıkmaz yemek isterdim ama tepsi çok sıcak olduğu için annemin tabağa koymasını beklemek zorunda kalırdım. Ufak bir ısırık alıp ağzımı yaktığımda da ortalığı birbirine katarak su içmek için mutfağa koşardım.

Ertesi güne kalan poğaçaları kahvaltıda ılık süte batırıp yerdim. Birkaç hafta önce İrem'in annesinin yaptığı ev poğaçalarını gördüğümde aklıma annemin ben küçükken yaptığı poğaçalar geldi.


pağaça tarifi

Annemin poğaça yapması aslında tam bir ritüel. Yüzlerce defa yapmış olmasına rağmen her seferinde tarif defteri tekrar açılır, tarif ve malzemeler okunur, ölçülür ve hazırlanır. Hamur yoğurulurken tarif tekrar gözden geçirilir, fırına atılır, pişirme bölümüne tekrar göz atılarak hata riski sıfıra indirilir. Sanırım annemi izlerken mutfak disiplinine sahip olmuşum. 


Annemden tarifi alıp okudum, maalesef eski tariflerin tümünde olduğu gibi 'alabildiğince un' tabirini görünce biraz korkmadım desem yalan olur. İlk denemedeki fiyaskonun ardından unun miktarını ve hamurun kıvamını anlayabilmek için annemle beraber poğaça hamuru yaptım. Hamurun kıvamını anladıktan sonra un miktarını yazılı hale getirebilmek için birkaç deneme daha yaptım. İlk denemelerde hamur bana çok yağlı geldiği için katı yağ oranını azaltıp, hamura bir miktar yoğurt ve yumurta akı ilave ettim. Hamur karışımını hazırladıktan sonra peynir işine de el attım. Annem poğaçanın içine beyaz peynir ve dere otu koyardı, ben raviolli'den esinlenerek 3 çeşit peynir kullandım. Bir miktar parmesan, labne ve beyaz peyniri karıştırarak güzel bir iç harç hazırladım. Beyaz peynir yerine çeçil peynirini de  denedim, onu da tercih edebilirsiniz.

ÜÇ PEYNİRLİ ANNE POĞAÇASI TARİFİ 

- 12 adet poğaça için 


Malzemeler
  • 1 + 3/4 su bardağı un
  • 1 adet yumurtanın akı
  • 1 adet yumurtanı sarısı (üzeri için)
  • 1 çorba kaşığı su (üzeri için)
  • 1 çorba kaşığı çörek otu (üzeri için)
  • 1/4 su bardağı süt
  • 1/4 su bardağı zeytinyağı
  • 1/4 su bardağı yoğurt
  • 80 gram tereyağı (oda sıcaklığında yumuşamış)
  • 1/2 çorba  kaşığı toz şeker
  • 1 + 1/2 çay kaşığı tuz
  • 1 çorba kaşığı rendelenmiş parmesan
  • 1 çorba kaşığı labne
  • 1 çorba kaşığı rendelenmiş ufalanmış beyaz peynir (veya çeçeli peyniri)
  • 1 çorba kaşığı dereotu
  • 1 çay kaşığı tereyağı (tepsiyi yağlamak için)
Yapılışı
  1. Un ölçülüp orta boy bir kaba aktarılır.
  2. Yumurtanın akı ve sarısı iki küçük kaseye ayrılır.
  3. Yoğurt, yumurta akı ve tereyağı orta boy bir tepsiye boşaltılır.
  4. Süt, toz şeker ve tuz küçük bir cezvede 1 dakika ısıtılıp karıştırılır ve tereyağlı karışımının üzerine dökülür.
  5. Tereyağlı karışım homojen olana kadar elle 2 dakika yoğrulur. Yoğrulan karışıma unun yarısı ilave edilip 1 dakika kadar yoğrulduktan sonra kalan unun yarısı ilave edilir ve tekrar 1 dakika yoğrulur. Kalan unda ilave edilerek 1 dakika daha yoğrulur. Hamuru yoğururken son aşamada hamuru yoğurduğunuz tepsi kendiliğinde temizlenmeye başlamakta ve hamurunuz istenen kıvama gelmekte. (bazı durumlarda ortan sıcaklığı ve malzemeye göre çok az miktarda un ilavesi yapılabilir) Yoğrulan hamur en az 15 dakika buzdolabında dinlendirilir.
  6. Hamurumuz dinlenirken poğaçamızın iç harcı hazırlanır. Peynirler orta boy bir kaba konur, üzerine dereotu ilave edilip kaşık yardımı ile homojen olana kadar karıştırılır.
  7. Fırın 175 derecede çalıştırılır.
  8. Fırın tepsisi 1 çay kaşığı tereyağı ile  yağlanır. (el ile tepsinin her yerine tereyağı sürülür)
  9. Hamur merdane yardımı ile 1 santim kalınlığında açılır. Açılan hamur 8 santim çapında bir bardak yardımı ile kesilir.(daha büyük veya daha küçük bir bardakta tercih edebilirsiniz) Kesilen hamur dairelerinin ortasına 1/2 tatlı kaşığı peynirli harç konur ve Hamurun bir ucu karşı ucuna kapatılır yarım ay şeklinde poğaça elde edilir. Kenarları hafif bastırılarak hamurun pişerken açılması önlenir. (Hamur bitene kadar toplanıp tekrar açılır ve dairesel hamurlar kesilir)
  10. Poğaçalar fırın tepsisine dizilir.
  11. Yumurta sarısı ve 1 çorba kaşığı su çırpılıp fırça yardımı ile poğaçaların üzerine sürülür. Yumurta sürüldükten sonra poğaçaların üzerine 1 er tutam çörek otu konup 175 derecede 18 dakika pişirilir. Pişirme işleminin 12. dakikasında fırın açılıp tepsi ters çevrilir. Pişen poğaçalarımızı fırından çıkartıp soğumaya bırakıyoruz.

Sonraki Kayıt Önceki Kayıt

    PAYLAŞIN..

0 Yorum:

Yorum Gönder